Sistemul de franare

Unul dintre cele mai importante sisteme de control ale autovehiculului este sistemul de Franare. Franele sunt necesare pentru a opri autovehiculul in cea mai mica distanța posibila sau pentru a încetini atunci când aveam nevoie. Fara ajutorul franelor nu putem controla viteza automobilului.

Rolul sistemului de franare

Sistemele de franare contemporane trebuie sa indeplineasca trei cerinte esentiale:

  1. Frana trebuie sa fie suficient de puternica pentru a putea opri autovehiculul la o distantă minima in conditii de sigurana. Șoferul trebuie sa aiba control asupra masinii in timpul franarii astfel incat automobilul sa isi pastreze traiectoria fara ca acesta sa derapeze.
  2. Eficienta franelor trebuie sa ramana constanta in timpul utilizarii prelungite a acestora.
  3. Mentinerea autovehiculul in pozitie de stationare fara prezența unui șofer, dupa ce automobilul a fost oprit.

Clasificarea sistemelor de franare in functie de modul de actionare

Franele sunt unele dintre cele mai importante elemente ale automobilului. Există mai multe tipuri de sisteme de franare disponibile in industria auto. Acestea sunt compuse din doua mari categorii: frana principala si frana secundara.

Sistemul de franare principal sau frana de serviciu

Aceast sistem de franare se utilizeaza pentru a opri sau a încetini autovehiculul atunci cand acesta este in miscare . Acesta este sistemul principal de franare, care actioneaza atat pe roțile din spate, cat și pe cele din față ale autoturismului.

Uneori frana principala mai poarta si denumirea de frana de serviciu, ea fiind actionata de piciorul conducatorului auto.

Sistemul de franare secundar

Sistemul de franare secundar indeplineste doua functii principale:

  1. Frana secundara este utilizata pentru a mentine automobilul stationat. In general este actionata manual, cunoscuta si sub denumirea de frana de mana.
  2. Aceasta frana este instalata pe masini ca masura de preventie si se mai foloseste in cazul in care frana principala nu mai functioneaza iar autovehiculul trebuie sa opreasca sau sa incetineasca.

Clasificarea sistemelor de franare in functie de modul de functionare

Sistem de franare mecanic

sistemul de franare pe tambur

Sistemul de franare mecanic este actionat de frana de mana sau de frana de urgenta. In acest sistem forta de franare aplicata de frana de mana este transferata la tamburul de frana prin diferite articulatii mecanice, cum ar fi tije cilindrice, suporti de sprijin, arcuri, cabluri etc.

Franele pe tambur sunt cele mai frecvent utilizate în industria auto. Într-un automobil, roata este montată pe un tambur. Sabotii de frână vin în contact cu suprafața interioară a acestui tambur pentru a acționa frânele.

Sistem de franare hidraulic

Sistemul de franare hidraulic este destul de simplu: forta de franare aplicata de sofer este transmisa catre roti prin intermediul unui lichid incompresibil denumit in industria auto lichid de frana. Lichidul de frana are caracteristici si proprietati diferite, dar mai multe despre acesta vom discuta mai târziu.

Sistemul de franare este format din frane pe disc in partea din fata a automobilului, iar in partea din spate frane pe disc sau cu tambur. Franele sunt conectate printr-un sistem de tuburi si furtunuri care leaga fiecare roata de cilindrul principal.
Cand șoferul calcă pedala de frana, el împinge de fapt un piston din cilindrul principal, care fortează lichidul de frana printr-o serie de tuburi si furtunuri către unitatea de franare de la fiecare roata.

Principiul de baza din spatele functionarii sistemului de franare hidraulic a fost descoperit aproximativ acum 400 de ani si poarta denumirea de Legea lui Pascal in mecanica Fluidelor.

Conform principiului lui Pascal, într-un sistem hidraulic o presiune exercitată asupra unui piston produce o creștere egală a presiunii asupra unui alt piston din sistem.

Sistemul de franare cu aer sau pneumatic

Sistemul de franare pneumatic sau cu aer utilizeaza aerul comprimat. Acesta este generat de un compresor si stocat intr-un rezervor. In momentul in care soferul actioneaza pedala de frana o supapa permite aerului comprimat sa mearga catre un piston care actioneaza frana.

Frânele pneumatice sunt utilizate în principal în vehiculele grele, cum ar fi autobuzele și camioanele, deoarece franele hidraulice nu reușesc să transmita forta de franare necesara pe o distants mare.

Sistemul de franare cu vid

In acest acest sistem de franare vidul din interiorul conductelor de frana determină deplasarea plăcuțelor de frană care, la randul lor, opresc în cele din urma autovehiculul.